„A fi părinte – meserie sau exercițiu spiritual” - Episod 4 – Preșcolarul (VIDEO)

Tana Roșca și Eduard Adam au pregătit un nou episod din seria „Câți copii avem cu totul?”. Este vorba despre cum gestionăm timpul și solicitările Preșcolarului. De ce o atenție specială pentru preșcolari? Pentru că este o vârstă în care individualitatea copilului începe să se schițeze, cel mic explorează să se exprime creativ, având o mare versatilitate, dar și plăcere de a învăța lucruri noi, astfel că părintele trebuie să fie pregătit.

Pregătirea teoretică pentru psihologia preșcolarului nu este de ajuns pentru a aplica cele mai eficiente metode de înțelegere a celui mic. Părinții trebuie să-și observe copilul și să înțeleagă de la copilul de vârstă preșcolară ce semnale dă și să adapteze metoda de parentaj (parenting) potrivită. Cele mai de folos elemente în înțelegerea acestui proces de dezvoltare a copilului, cu vârsta cuprinsă între 3-6 ani (vârstă preșcolară), sunt observarea și practica dinamică.

 

Copii cu vârsta între 3-6 ani. Potențialul maxim de creativitate

 

Conform și unui studiu NASA, copiii cu vârsta cuprinsă între 3-6 ani sunt foarte creativi și performanți. Rezultatele demonstrează că din 1600 de copii, 98% dintre ei au atins scorul de geniu creativ. Când acest test de creativitate a fost aplicat adulților, a fost descoperit că doar 2% dintre aceștia au reușit să atingă acel nivel de creativitate.

Din acest motiv, Tana Roșca atrage atenția asupra faptului că părinții ar trebui să nu-i mai privească pe cei mici ca fiind fragili și neajutorați, ci din contră, să le stimuleze spiritul independent și creativitatea specifice preșcolarității.

 

Cum se cultivă creativitatea la preșcolar (copil între 3-6 ani)

 

Până la vârsta de 6 ani, emisfera dreaptă a creierului este cea dominantă, fapt ce duce la dezvoltarea cu precădere a emoționalului și a creativității. Iată ce ar fi important ca părintele să facă pentru stimularea acestor caracteristici:

 

  • Implicarea directă și activă a părintelui în activitățile distractive ale copilului: cântat, desenat, dansat, etc
  • Observarea copilului de vârstă preșcolară în timpul activităților și provocarea sa continuă
  • Stimularea copilului pentru o coordonare activă între privire, culoare și mișcare. Aceste elemente sunt esențiale pentru dezvoltarea copilului mai ales cu vârsta cuprinsă între 3-6 ani, adică a copilului de vârstă preșcolară
  • Eliminarea ecranelor din rutina preșcolarului

 

Dezvoltarea curiozității la copilul de vârstă preșcolară

 

Datorită dorinței de a descoperi lucruri noi, copiii în etapa preșcolarului pot deveni foarte curioși, chiar și în ceea ce privește sexualitatea, sub forma dorinței de a cunoaște diferența dintre fete și băieți sau cum se fac copiii. Este important ca părintele să fie pregătit să-i explice într-o manieră simplificată aceste lucruri pentru ca cel mic să nu caute răspunsuri în alte locuri. În plus, dacă adultul nu se simte pregătit pentru a avea discuția aceasta cu copilul său, cel mai bine ar fi să-l ducă la un specialist în acest domeniu, pentru a-i explica potrivit vârstei lui aceste curiozități.

 

Dezvoltarea creativității la vârstă preșcolară este foarte importantă pentru o viață de adult echilibrată, astfel că este important să acordăm atenția cuvenită acestui aspect. Învățați cum, din cel mai nou podcast al Tanei Roșca!